Greuze


Also found in: Encyclopedia, Wikipedia.

Greuze

(French ɡrøz)
n
(Biography) Jean Baptiste (ʒɑ̃ batist). 1725–1805, French genre and portrait painter

Greuze

(grœz)

n.
Jean Baptiste (ʒɑ̃) 1725–1805, French painter.
Mentioned in ?
References in classic literature ?
Jean Baptiste Greuze," Holmes continued, joining his finger tips and leaning well back in his chair, "was a French artist who flourished between the years 1750 and 1800.
Even the trivial fact that in the year 1865 a picture by Greuze entitled La Jeune Fille a l'Agneau fetched one million two hundred thousand francs--more than forty thousand pounds--at the Portalis sale may start a train of reflection in your mind.
I only mention the Greuze because it brings the matter within the range of your own observation.
Slowly he threaded his way amongst the elegant Louis Quinze furniture, examining as though for the first time the beautiful old tapestry, the Sevres china, the Chippendale table, which was priceless, the exquisite portraits painted by Greuze, and the mysterious green twilights and grey dawns of Corot.
Mas adelante, Torri compara a Machado con el pintor y disenador frances Jean-Baptiste Greuze, reconocido a mediados del siglo XVIII por mezclar el erotismo con la inocencia en sus retratos de jovencitas virgenes o en pos de la perdida de la inocencia.
Jeune garcon endormi, a mi-hauteur, profil gauche, Jean-Baptiste Greuze (1725-1805), oil on canvas, 46x38.
Como cineasta, Rohmer evidencia esta necesidad en la inspiracion que toma del romanticismo pictorico de Greuze, Fussili o Friedrich para pensar la imagen del universo de Kleist en Die Marquise von O.
However, Jean Baptiste Greuze, 1725-1805, was the artist who would make the strongest impression on her, and she made numerous studies of girls' heads from drawings by him.
Le Gout de Diderot: Greuze, Chardin, Falconet, David.
En este contexto, la importancia que los temas absortivos de la pintura setecentista de los salones parisienses asume para Diderot hace emerger en sus escritos una evaluacion del caracter predominantemente "teatral" de la pintura que antecede aquella de Greuze y Chardin: en la mitad del siglo XVIII en Francia, el retrato requeria la exposicion de un modelo a la mirada del publico, a traves de una presentacion de su caracter y posicion social y politica (por ejemplo, por la frontalidad del personaje, al mirar directamente hacia el espectador); la presuposicion de este modo de la exhibicion inscribia a la representacion del retrato un caracter de artificialidad teatral que hacia de este un genero dudoso, desde el punto de vista de muchos criticos, sobre todo Diderot.
En la National Gallery de Londres, Van Dyck, Murillo, Rafael, Tiziano, Wilkie, Teniers, Reynolds, Rembrandt, Greuze y Velazquez fueron objeto constante de copias durante la decada de 1870, como senal del gusto de la clase media de la epoca y, seguramente, como estadistica de las ventas de la epoca.
In 2007 Ian, who is now retired, and wife Mary sold two paintings by French artist Jean-Baptiste Greuze for pounds 800,000.