metro

(redirected from Metrô)
Also found in: Thesaurus, Medical, Idioms, Encyclopedia.

met·ro 1

 (mĕt′rō)
n. pl. met·ros
A subway system.

[French métro, short for (chemin de fer) métropolitain, metropolitan (railway), from Late Latin mētropolītānus; see metropolitan.]

met·ro 2

 (mĕt′rō) Informal
adj.
Metropolitan: metro Los Angeles.

metro

(ˈmɛtrəʊ) or

métro

n, pl -ros
(Railways) an underground, or largely underground, railway system in certain cities, esp in Europe, such as that in Paris
[C20: from French, short for chemin de fer métropolitain metropolitan railway]

met•ro1

(ˈmɛ troʊ)

n., pl. -ros. (often cap.)
the underground electric railway of certain cities, as Washington and Paris.
[1900–05; < French, short for chemin de fer métropolitain metropolitan railroad]

met•ro2

(ˈmɛ troʊ)

adj., n., pl. -ros. Informal. adj. n.
3. (often cap.) Chiefly Canadian. the government or jurisdiction of a large city.
[1900–05; by shortening; or independent use of metro-3]

metro-1

,
a combining form meaning “measure”: metronome.
[comb. form representing Greek métron measure]

metro-2

,
a combining form meaning “uterus”: metrorrhagia.
[comb. form representing Greek mḗtra womb]

metro-3

,
a combining form representing metropolis or metropolitan: metroflight; metroland; Metroliner.

subway

undergroundmetro
1. 'subway'

A subway is a path for pedestrians under a busy road.

You feel worried if you walk through a subway.

In some American cities, the subway is a railway system in which electric trains travel below the ground in tunnels. In other cities this is called the metro.

I don't ride the subway at night.
You can take the metro to the Smithsonian museums.
2. 'underground'

Some speakers of British English also use subway to refer to a British railway system like this, but the London and Glasgow systems are usually called the underground. The London system is also called the tube.

He crossed London by underground.
You can take the tube to Green Park and then walk.
ThesaurusAntonymsRelated WordsSynonymsLegend:
Noun1.metro - an electric railway operating below the surface of the ground (usually in a city)metro - an electric railway operating below the surface of the ground (usually in a city); "in Paris the subway system is called the `metro' and in London it is called the `tube' or the `underground'"
railroad, railroad line, railway, railway line, railway system - line that is the commercial organization responsible for operating a system of transportation for trains that pull passengers or freight

metro

noun underground, tube, subway A bus and metro pass costs about £10.
Translations

metro

[ˈmetrəʊ] Nmetro m

metro

Metro [ˈmɛtrəʊ] n
the metro → le métro
References in periodicals archive ?
Além disso, nota-se que nem todos estes dispositivos estão diretamente ou intencionalmente voltados para o exercício da vigilância; esta, em muitos casos, é um efeito ou característica secundária de um dispositivo cuja função primeira é outra - um telefone celular com câmera, por exemplo, tem uma função primeira de comunicação e registro visual, mas pode ser apropriado como uma câmera de vigilância em certas ocasiões, tal como aconteceu no caso do enforcamento de Sadam Hussein, no atentado a bomba no metrô de Londres, entre muitos outros casos.
As câmeras destinadas ao controle do acesso ao metrô, por exemplo, não são o instrumento efetivo de permissão ou negação do acesso (sendo este controlado efetivamente por bilhetes, portões eletrônicos e guardas) e por vezes não estão colocadas na entrada nem na saída das estações, mas em outras localidades.
Lembremos aqui da menção na novela Páginas da Vida (2006) - seja através de diálogos entre personagens, da utilização de imagens reais de telejornais ou da re-encenação de fatos - ao atentado às Torres Gêmeas (WTC) em 2001 nos EUA, ao desastre da abertura da cratera do metrô de São Paulo em 2006, à tragédia do menino João Hélio, no Rio, em 2006, ao atentado incendiário ao ônibus de viagem na Via Washington Luiz, também em 2006, e, por fim, à problemática da síndrome de Down, tema-central da telenovela de Manuel Carlos.
A noção de equipamento coletivo permite distinguir aspectos fundamentais do metrô do Rio de Janeiro, particularmente no enfoque que nos interessa e que consiste em explorar os processos comunicativos e as sociabilidades que se desenvolvem na experiência de viajar de metrô.
Após estudar por anos o transporte por ônibus e agora na pesquisa sobre o metrô do Rio de Janeiro, não cesso de comprovar minha suspeita de que a aposta de uma vez por todas nas virtudes da privatização em suas varias modalidades é uma conclusão apressada.