quattrocento

(redirected from Quatrocento)
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quat·tro·cen·to

 (kwŏt′rō-chĕn′tō)
n.
The 15th-century period of Italian art and literature.

[Italian, short for (mil) quattrocento, one thousand four hundred : quattro, four (from Latin quattuor; see kwetwer- in Indo-European roots) + cento, hundred (from Latin centum; see dekm̥ in Indo-European roots).]

quattrocento

(ˌkwætrəʊˈtʃɛntəʊ; Italian kwattroˈtʃɛnto)
n
(Historical Terms) the 15th century, esp in reference to Renaissance Italian art and literature
[Italian, shortened from milquattrocento 1400]

quat•tro•cen•to

(ˌkwɑ troʊˈtʃɛn toʊ, -trə-)

n. (often cap.)
the 15th century, used in reference to the Italian art and literature of that time.
[1870–75; < Italian, short for mil quattro cento 1400, occurring in the names of all the years from 1400 to 1499]
quat`tro•cen′tist, n.
ThesaurusAntonymsRelated WordsSynonymsLegend:
Noun1.quattrocento - the 15th century in Italian art and literature
century - a period of 100 years
Renaissance, Renascence - the period of European history at the close of the Middle Ages and the rise of the modern world; a cultural rebirth from the 14th through the middle of the 17th centuries
References in periodicals archive ?
Arte y experiencia en el Quatrocento (1978), de Michael Baxandall.
En efecto, el maestro del Quatrocento aconsejaba "mirar algo y ver otra cosa" (Cirlot 31) para asi estimular el ingenio y la invencion.
Burckhardt, publicado a finales del siglo XIX, y que defiende la tesis de que el Renacimiento fue una epoca de renovacion cultural, cuyo origen se encontraria en el Quatrocento italiano.
Karaman destaca que tratandose del periodo anterior al quatrocento, las influencias de mas alla del Adriatico sobre el arte dalmata en general, y de Split en particular, estan menos ligadas a Venecia que a las regiones adriaticas italianas, probandolo con argumentos historicos e historico artistico.
El cuerpo de estos soportes se muestra ligeramente abultado en el centro, lo que nos recuerda a la celebre columna panzuda cuya forma, aunque se desarrollo en el siglo XVIII, "no es barroca sino protorrenacentista, con una vinculacion muy clara al Quatrocento italiano" (Sebastian, 1966).
After recounting the stories of the recovery of classical rhetorical texts, Mack proceeds to summarize the texts of Quatrocento Italian rhetoricians.
On the Nicholas V project see Torgil Magnuson, "Studies in Roman Quatrocento Architecture," Figura 9 (1958): 65 echoed in Samuel Y.