Imperate

(redirected from imperare)

Im´pe`rate


a.1.Done by express direction; not involuntary; communded.
Those imperate acts, wherein we see the empire of the soul.
- Sir M. Hale.
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E, una volta diventata oggetto di studio, quella convivenza viene riscoperta e problematizzata, e sorge l'impegno di renderla utile e indispensabile, per cui si va oltre i propositi accademici di distinguere e imperare, e si ritiene che i giuristi abbiano molto da apprendere dalla letteratura (ad esempio, sulle motivazioni psicologiche delle azioni che cadono sotto la loro giurisdizione), e che i letterati a loro volta potrebbero apprendere dai giuristi la forza narrativa della "evidenza" e la perentorieta dei valori sociali su cui la legge di fonda.
As Seneca writes elsewhere, in his letters to Lucilius, imperare sibi maximum imperium est ("To rule oneself is the greatest empire").
Multos extitisse legimus qui, ut imperare possent, non modo viros graves et sapientes ex civitate exturbarunt, sed cognatos quoque atque amicos ferro venenoque petierunt.
Wilson's point of departure in her life of Lucius Annaeus Seneca (4 BCAD 65), the great Stoic philosopher, historian, dramatist, and statesman, comes from a line in one of Seneca's letters: imperare sibi maximum imperium est--"the greatest empire is to be emperor of oneself." This is a summation of Stoic philosophy and frames, as Wilson puts it, the "most interesting question" of "why he preached what he did, so adamantly and so effectively, given the life he found himself leading" Seneca was born in Cordoba--then in the Roman province of Hispania, in southern Spain--to an elite, educated mother and an equestrian (or "knighted") father, Seneca the Elder, whose writing on rhetoric survives to the present day.
Sed ex quo tamen illud efficitur, eum non posse sine consensu populi nova genti tributa imperare. Exigat enim precario, non emungat subditos, neque; aliquid pro voluntate quotidie decerpat unde ex copiosis & beatis paulo ante ad inopiam redigantur.
(103) Herveo (Colossenses: 1350C-D), Pedro Lombardo (Colossenses: 286C-D) y Hugo de San Caro (Epistolas, 194), incluyen aqui el texto ya citado de San Agustin (De Civitate Dei XIX.14), con ligerisimas variaciones: Boni enim ex fide viventes, etiam adhuc ab illa civitate peregrinantes, qui imperant, serviunt eis, quibus videntur imperare, quia non cupiditate imperant dominandi, sed officio consulendi, et beneficia providendi.