repoussoir


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repoussoir

(ˌrɛpuːˈswɑː)
n
an object in a painting, photograph, etc placed in the foreground and to one side, serving to direct the viewer's attention to the main subject of the painting
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The compositions were all unpopulated, with the exception of Thiebaud's Tidelines, 2004-14, where a row of five tiny figures and their shadows function as aborted repoussoir devices, hesitantly accenting the flat strip of white beach on which they stand, and generalized to the point of anonymity.
Nous pensons qu'a mesure qu'elle avance et gagne du terrain, la propriete occidentale moderne se transforme : la propriete n'est plus--si elle l'a jamais ete--ce droit univoquement repoussoir d'autrui, qui absorberait jusqu'a la chose sur laquelle il porte.
travers lui une sorte de tentation du brigandage, qui n'est pas seulement un repoussoir du monde police des heros romanesques : cette tentation touche egalement Habrocom?[umlaut]s apr?[umlaut]s sa rencontre avec Hippothoos (15).
Cette industrie embryonnaire fait face a des defis enormes : defi technologique pour adopter le numerique, defi du piratage, veritable fleau qui agit comme un repoussoir pour l'investissement, defi de la faiblesse de certains maillons de la chaine de valeur, defi juridique pour reglementer ou encadrer ces nouveaux metiers, defi de l'informel, defi de la precarite des revenus notamment a cause de la mauvaise gestion des droits d'auteurs et des droits voisins, defi de la commercialisation a l'international, et la liste est encore longue.
As in The Last September, the landscape in A World of Love isn't organized around the sovereign vantage point that traditionally anchors the gaze of the viewer; the sovereign gaze is displaced by means of a repoussoir, the figure orienting the angle of vision in a landscape painting, here operating primarily through Maud, perhaps one of the most puzzling of Bowen's precocious child characters, variously described by critics as "ominous" (Keown 2010,236) and "batty" (Ellman 2003,187), but also the character most closely tied to the landscape.
This drawn hand, immense and white, recalls the repoussoir foreground in painting; it directs our gaze into the image and thus functions as a sort of framing device, putting the photograph and its subject into relief." It also emphasizes the status of the photograph as an image, a representation, a "trace of Roy...
D'autres estiment que l'interet pour la guerre d'independance est excessif et risque, par une sorte d'overdose, de produire un effet contraire et de devenir une sorte de repoussoir pour les jeunes generations interpellees par d'autres questions et soucis.